"lus est ars boni et aequi"

A tagdíjról és annak felhasználásáról

A BÜK tisztújításig hátralevő néhány hétben a választási programpontjainkhoz kapcsolódó, azokat érdemben kifejtő rövid bejegyzéseket fogunk közzétenni. Tesszük mindezt azzal a szándékkal, hogy mint ahogy eddig , úgy a jövőben is ne csak üres kritikával illessük a kamarai vezetést de érdemi javaslatokkal segítsük az újonnan felálló és remélhetőleg új összetételű vezetés munkáját. Kérjük, hogy kísérje írásainkat figyelemmel, és szóljon azokhoz hozzá. Választási programunkat a jobb oldali kék gombra kattintva tekintheti meg

A „tagdíj” szóhoz szinte már reflexszerűen társul a „sok” jelző. Mi tagadás, valóban nem kevés. Pedig az elsődleges probléma a kamarai tagdíjjal kapcsolatban nem is annak összege, hanem annak felhasználása. Márpedig ez egy kamarai szervezetnél szó szerint létfontosságú, hiszen kiadásainak közel 100 %-át kizárólag a tagdíjbevételekből és a tagsági jogálláshoz kapcsolódó különféle szolgáltatási díjakból finanszírozhatja.

A tagdíjbevételek felhasználásának megtervezéséből és eldöntéséből azonban az egyes tagok teljességgel ki vannak zárva, a tényleges felhasználás módjába, vagyis az ördögöt rejtő részletekbe pedig nem láthatnak bele. Jó esetben egy-egy zárszámadó közgyűlésen szembesülhetnek néhány kozmetikázott adattal. A számok és a tények azonban makacs dolgok, mert még ilyen kozmetikázott formájukban is árulkodnak.

Például arról, hogy a kamarai tagdíjbevételek mindössze kb. 10%-a kerül visszaforgatásra a tagság részére valamilyen szolgáltatás formájában.
Noha ez sem kevés pénz (kb. 80 millió forint), de elenyészik ahhoz a kb. 90 %-hoz képest, ami elmegy a kamarai apparátus bérére, a vezetők tisztelet díjaira és mindezek járulékaira, ingatlan fenntartási és felújítási költségekre, soha meg nem tudható haszonnal járó külföldi utazásokra, vitatható és vitatott eszközbeszerzésekre, egy irracionálisan felduzzasztott fegyelmi apparátus fenntartására és nem utolsó sorban a MÜK finanszírozására.

A kamara bevételi struktúrája a jövőben sem lesz (nem lehet) más, továbbra is a tagdíjbevételek fogják kitenni a döntő részét. Legyen világos mindenki számára, hogy az állam nem fog továbbra sem hozzájárulni pénzzel és paripával a kamarai működéshez, legfeljebb a fegyvert fogja kiadni kamarai jogkörök és szervezeti centralizáció formájában.

Vagyis a jövőre nézve vagy belenyugszunk ebbe a 10%-ba, vagy rászorítjuk a mindenkori kamarai vezetést a felelősebb felhasználásra, végső soron a tagságnak felelős gazdálkodásra.

Az utóbbi években az alaptagdíj mértéke ugyan nem változott, és feltételezhetően az új vezetőség sem fogja felvállalni azt, hogy bármilyen mértékű emeléssel nyisson. Az egyéb szolgáltatási díjak ugyanakkor, lopakodó, látens módon növekedtek, de ez a mozgástér is erősen behatárolt. Vagyis tagdíjbevételből több bevételre semmilyen összetételű kamarai vezetés nem számíthat, és kénytelen lesz azon elgondolkodni, hogy milyen költségeket vágjon meg (szerencsére lenne miből), hogyan racionalizáljon, és miként alakítson ki egy a tagdíjjal arányos kamarai szolgáltatási rendszert. Ráadásul mindezt oly módon, hogy ettől a szégyenteljes 10%-tól mielőbb és minél nagyobb mértékben elmozduljon. FELFELÉ!

DE EHHEZ TE ÉS MI IS KELLÜNK!
 Választási programunkat a jobb oldali kék gombra kattintva tekintheti meg

7 Hozzászólások

  1. dr.Pethes Margit Válasz

    Tisztelt Kollégák, tisztelt Összefogás! Egyetértek a leirtakkal, kivánom, hogy érjenek el érdemi eredményeket.
    Már 75. évemben vagyok, teljesen lefosztotta energiáimat az idén bevezetett, valóban kifejezetten ügyvéd és ügyfél ellenes jogszabályhalmaz, amely kifejezetten az ügyfelek jogérvényesitését hátráltatja a sok öncélu bürokrativ szabályozással, amelyeknek csak az időhuzás és az ügyfél kifárasztása lehet a célja. Sajnos a példákból látszik, sem a MÜK, sem a BÜK nem tudta érvényesiteni a szakmai érdekképviseletet, hogy ne kelljen például év elején az üres lapok szignálása ügyében harcolni, stb. Foglalkoztak-e már példul az EGYKE rendszerrel, hogy ha képviseletet vállalok el egy vállalkozás ügyében, akkor annak levelezését nem vagyok jogosult saját ügyfélkapumon intézni, hanem EGYKÉ-vel be kell jelentkezni aképviselt cél ügyfélkapujába. Ez a gyakorlatban rengeteg zavart, késedelmet okoz, például a bejelentkezésem óta óta nekem küldik ki a cég bevallásainak nyugtáit, a könyvelő helyett. Ugyanakkor nem küldik ki a közig. határozatot, mert állitólag annak befogadására nem vagyok jogosult. Ez kb olyan szabályozás, mintha be kellene jelentkeznem egy magánszemély lakásába, ha elvállalom a képviseletét, hogy az ő levélszekrényébe menjenek ügyünkben a levelek. És igy tovább, nap mint nap a megkeserités folyik. Ez az érdemi munkától veszi el az időt.
    összefoglalva: NAGYON SOK A PROBLÉMA, köszönet azoknak a kollégáknak, akik a jobbitás érdekében dolgoznak.
    kart.üdv dr.Pethes Margit

    1. Dr. B. Szabó Gábor Válasz

      Teljesen egyetértek! Ez az EGYKE – érintettként mondom magam is – maga a nettó őrület! Tipikusan számviteli kapacitásokat igénylő teher, amihez egy ügyvédnek semmi köze sem lehetne. És jónéhányunk cipeli magával ezt a púpot kényszerből igazából nem tudni milyen kockázatokat vállalva fel ezzel.
      Számomra a hatékony és szakértő érdekképviselet azt jelentené, ha ebben vagy hasonló esetben a kamara egy tisztességesen megfizetett és alaposan felkészült SZAKÉRTŐ kollégát küldene rá szükség szerint a jogalkotóra vagy a jogalakamazóra, hogy érje el az ügyvédi munkát érintő anomáliák megszüntetését. Hű, de messze vagyunk még ettől! Ehelyett folyik az az ilyen-olyan fontoskodó berhálás és a szívesség darhálás. Ezt azért nem nevezném egy ütőképes lobby erőnek.

  2. Lenkefi Ágnes Válasz

    Kedves Ügyvédi Összefogás,

    Gyeden lévő kismama ügyvéd vagyok, jelenleg nem dolgozok, de nem érte volna meg leszünetelnem sem, mivel nem tudtam előre megmondani, hogy meddig nem fogok tudni dolgozni. Mivel nem a negyedéves tagdíj fizetés szerint terveztük meg a gyermek születését, így a szünetelés kezdete és a vége is már negyedév közepére esett volna, azaz átfedés lett volna a negyedévekben. A kamara tájékoztatása szerint ezekre a negyedévekre természetesen fizessem meg a negyedéves teljes tagdíjat és még a szünetelés miatti kedvezményes tagdíjat is, azaz duplán fizessek! Mivel már eleve nem fizettem meg az éves kedvezményes tagdíjat, mert tudtam, h majd változás lesz az év folyamán, már itt elestem az első kedvezmény lehetőségétől.

    Emellett szünetelés és a vége bejelentésének díja 18500,- Ft lett volna egyenként, ha jól emlékszem. Jelenleg 50%-os kamarai tagdíjat fizetek és a teljes biztosítást, mivel gyeden vagyok, és nem szüneteltem le ilyen feltételekkel, de emiatt teljes biztosítási díjat vagyok kénytelen megfizetni erre a negyedévekre. Ha tudok, a gyermek fél éves kora után visszamegyek dolgozni. Nem látom, hogy hol biztosítja a kamara a nőknek azt, hogy nyugodtan vállaljanak gyermeket és ez ne jelentsen nekik külön kiadásokat (mindaz a procedúra mellett ami ezzel zajlik) csak azért, mert esetleg le kéne szünetelni, vagy nem tudják megmondani, hogy meddig nem fognak tudni visszajönni a munkába. Miért nem lehet erre egy külön kategóriát biztosítani, miért kell a többi szüneteléssel egybe mosni? miért kéne dupla díjat fizetnem? hol van itt a kedvezmény? támogatásról már nem is beszélve… egyáltalán aki szünetel, és semmi joga nincs, miért fizet negyedévre majdnem 10e Ft összeget?

    Miután ezt leleveztem a kamarával, annyi észrevételt kaptam, hogy a javaslataimat tegyem meg az éves közgyűlésen. Megköszöntem, de ezzel nem kívántam élni 9 hónapos, mindenórás kismamaként, azonban felháborítónak találom, hogy míg az állam azt hirdeti, hogy minden formában próbálja támogatni a gyermekvállalást, addig a kamara ebbe az irányba semmit sem tesz. Ugyanolyan kategóriába sorolást kapunk, mint aki egy évre elmegy külföldre lábat lógatni, sőt, még rosszabb, mert egy gyermek megszülethet március 20-án, és április 1-jén is, nem lehet pont negyedévre behatárolni. Én az utolsó napon is dolgoztam, mert nem volt más lehetőségem, de lett volna más dolgom a babaszoba körül is. Mi az utolsó pillanatig húztuk a gyermekvállalást, ennél tovább már nem mertük. Semmi olyat nem biztosít a kamara, amivel a gyermekvállalás vállalható lenne, sem tagdíj fizetés alatt, sem mellette. Semmikor.

    Köszönöm, ha elolvastátok,
    Lenkefi Ágnes

  3. Ügyvédi Összefogás Egyesület Válasz

    Kedves Kolléganő!

    Nemcsak elolvastuk, de mint látod, közzé is tettük hozzászólásodat, mert jellemző esetnek tartjuk. Nem pusztán azért mert arra mutat rá, hogy az egyik legfontosabb kamarai szabályzat (jelesen a tagdíj szabályzat) milyen hibákkal küzd, de azért is mert rámutat még két fontos dologra:
    - a kamara társadalmi felelőségvállalásának igen alacsony színtjére és
    - a tagok által jelzett problémák cinikus, esetenként arrogáns kezelésére egy olyan apparátus részéről, amelynek egzisztenciáját, napi megélhetését a kamrai tagok befizetései biztosítják.

    A társadalmi felelőségvállalást jelen esetben abban a szűkebb értelmében értjük, hogy várat még magára az a kamarai felismerés, hogy a kamarai tagokkal való személyes törődés automatikusan erősíti a kamarai kohéziót. Ha pl. a kamarai tagok megszólítása egy kamarai ügyintézés során nem “ügyfél”, hanem “Kedves Kolléga/Doktor Nő/Doktor Úr” lenne, vagy ha a kamara nyilvántartaná és ha még csak gesztus értékűen is de megalázó kérelem nélkül automatikusan támogatná pl. a kismama, elesett vagy súlyos egészségügyi helyzetbe került tagjait, ez a kamarai közhangulatra is jótékony hatással lenne és a hivatásrendi öntudatot is jelentős mértékben fokozná.

    Problémafelvetéseddel és javaslatoddal egyetértünk, és azt a választásokat követően felálló új vezetés részére, annak összetételétől teljesen függetlenül (!), továbbítani fogjuk. (A jelenlegi még hivatalban lévő vezetéssel való bárminemű kommunikációt már teljesen feleslegesnek és értelmetlennek tartunk.)

    A gyermekáldáshoz ezúton is gratulálunk, Neked és családodnak pedig tartós egészséget, sok boldogságot és nem utolsó sorban további szakmai sikereket kívánunk!

    Ügyvédi Összefogás Egyesület

  4. dr. Bányai Judit Válasz

    Tisztelt Új Programot Hirdetők!

    Örömmel látom, hogy szóba kerül a kamarai tisztséget vállalók és a kamara működtetésére fordított összegekről szóló információ megismerhetősége is. Elsősorban előbbi kiadások csökkentése álláspontom szerint nagyon indokolt lenne, de sajnos erre nem látok sem szándékot sem javaslatokat. Elkerülte volna ez a figyelmemet? Úgy látom, túljelentkezés van minden tisztségre. Javasolom, hogy a sok kiváló kollégát megszűrhetné az, ha a díjazások sok esetekben megszűnnének, illetve számos esetben nagyon szerény mértékűre csökkennének. Nem tudom, ilyesfajta gondolatok felmerültek-e a tisztségekre jelentkezők körében és vajon támogatnának-e ilyen jellegű javaslatot?
    Köszönöm előre, ha választ kapok rá, dr. BJ

  5. Ügyvédi Összefogás Egyesület Válasz

    Kedves Kolléganő!

    Hozzászólásával és javaslatával messzemenően egyetértve szeretnénk megnyugtatni, hogy az e vonatkozásban összeállított javaslataink publikálására már csak néhány napot kell várnia. Következő írásunk „A kamarai közpénzgazdálkodásról” szándékaink szerint f. hó 15-én kerül publikálásra.

    Ügyvédi Összefogás Egyesület

Hozzászólás a(z) Ügyvédi Összefogás Egyesület bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vissza a tetejére